4 mei 2020 Knipprotocol moet klanten en kappers beschermen

De gedwongen sluiting van kappers hakt er na bijna twee maanden hard in. Wanneer ze hun deuren weer mogen openen, is nog niet bekend.
Sector heeft richtlijnen opgesteld die klanten en kappers moeten beschermen.

 

Bijna drie op de vier kapsalons in Nederland heeft liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis, stelt kappersvakbond Anko. ‘Er zijn meerdere faillissementen bekend, het exacte aantal weten we nog niet’, zegt woordvoerder Gonny Eussen. ‘Elke week vallen er kapsalons om.’ Volgens haar konden de kappers de eerste maand nog overzien, maar hakte de tweede maand van gedwongen sluiting erin. ‘De wanhoop sloeg toe.’

Dat zal niet snel beter worden. Afgelopen week drukte Mark Rutte de hoop op een versoepeling van de regels de kop in. De premier benadrukte dat de drukte op straat ten koste zou kunnen gaan van de ‘ruimte’ voor kappers en restaurants om weer open te mogen.

Een domper voor de Nederlandse kappersbranche waar in totaal 50.000 mensen (6000 werkgevers, 24.000 werknemers, 20.000 zzp'ers) werkzaam zijn. ‘Deze situatie is zorgwekkend, voor alle kappers’, zegt Merel Venneman, algemeen directeur van Provalliance dat met de ketens Cosmo Hairstyling, BrainWash, Team Kappers, Yes! en Club Kappers marktleider is in Nederland.

Weinig vet

‘Het is een branche met lage marges, de ondernemers hebben weinig vet op de botten. Als daarbovenop al je omzet wegvalt, word je hard geraakt.’ De NOW-regeling, die tot 90% van de loonkosten vergoedt, biedt hulp, maar vangt maar een deel op. ‘De rest, zoals de huur, loopt door. Hoe langer het duurt, hoe problematischer.’ 
‘Wat ik de afgelopen jaren aan financiële middelen heb opgebouwd, is verdampt’  aldus Leander Grotenhuis van LG Hairdressers in Dieren

Dat onderschrijft Siko van Berkel. Anderhalf jaar geleden opende hij zijn salon In de Jordaan in hartje Amsterdam. In korte tijd vergaarde hij een vaste klantenkring. ‘Daardoor kon ik een buffer opbouwen, we draaiden goed. Maar mijn vaste kosten, zoals de forse huur, slaat een gat in mijn reserves. Straks moet ik vakantiegeld uitkeren. Ik weet dat je dat geld zou moeten reserveren, maar de meeste ondernemers leven van maand naar maand.’

Leander Grotenhuis runt LG Hairdressers in Dieren. De salon bestaat 150 jaar, Grotenhuis is de vijfde generatie. ‘Wat ik de afgelopen jaren aan financiële middelen heb opgebouwd, is verdampt’, zegt ook hij. ‘Ik ben altijd zuinig geweest, een les van mijn vader die erop hamerde om te sparen zodat ik eventuele tegenslagen kon opvangen. Maar dit zijn heftige klappen.’

Op een voetstuk

Toch zijn er lichtpuntjes. Was de kapper voor velen vooral een noodzakelijk kwaad, nu blijken we niet zonder te kunnen. Ministers noemen de vaklieden in debatten, ook in het journaal en talkshows komen ze aan bod. Van Berkel: ‘Dankzij deze crisis staat het vak in een ander daglicht. We zijn op een voetstuk gehesen.’

Grotenhuis beaamt dat. ‘In het verleden werd ik als ondernemer niet serieus genomen. Ik kreeg onbedoelde adviezen, alsof ik een hobby beoefende. Nu word ik bejubeld.’ Dat eerherstel is te danken aan het feit dat het nu opvalt wat kappers doen, denkt Van Berkel: ‘De minister-president is grijzend. Presentator Wilfred Genee idem. Dat hebben ze al die tijd goed weten te verhullen.’ Grotenhuis zegt platgebeld te worden door klanten die ‘uitgroeipakketjes’, setjes om zelf het haar bij te kleuren, willen kopen. ‘Mensen zijn wanhopig.’

Intussen zwellen de zorgen over de toename van thuiskappers aan. Van Berkel: ‘Elke dag word ik benaderd door mensen die geknipt willen worden. Ik weiger, neem mijn verantwoordelijkheid.’ Ook Grotenhuis krijgt die vraag en ziet op straat mensen met vers geknipte coupes. ‘Door je tegen alle regels in te laten knippen, doe je je kapper de das om. Een verspreiding van het virus betekent immers dat wij nog langer dicht moeten blijven.’

Mondkapjes

Venneman erkent het probleem: ‘In salons wordt in een professionele omgeving geknipt en gekleurd. Wat er in de thuismarkt gebeurt, daar heb je geen zicht op.’ Volgens haar kan de opening van kapsalons juist bijdragen aan de controle van het virus. ‘De afgelopen weken hebben de kappers maatregelen genomen om veilig open te kunnen. Een bezoek aan de salon zal door de hygiëneprotocollen klinischer zijn dan voorheen. Dat wordt de nieuwe realiteit.’

‘Een bezoek aan de salon zal door de hygiëne protocollen klinischer zijn dan voorheen’ aldus Merel Venneman, algemeen directeur van marktleider Provalliance

De protocollen die kappers en klanten moet beschermen, zijn opgesteld door Anko. De richtlijnen omvatten onder meer het gebruik van mondkapjes en afstand houden. Keerzijde is dat de salons minder klanten kunnen ontvangen, dus structureel minder omzet hebben. De branchevereniging schat dat zodra de salons weer open kunnen 30% van de werkgelegenheid zal verdwijnen.

Leander Grotenhuis is er in ieder geval klaar voor. ‘Er ligt een bellijst klaar met klanten die meteen willen komen zodra het weer kan. Ik ga dit overleven.’

 Bron: Dit artikel is op 4 mei 2020 online verschenen op de website van het Financieele Dagblad: FD.nl .