27 aug 2020 Terug van vakantie? Wat je moet weten over corona!

De zomervakantie is bijna afgelopen in Nederland, veel mensen komen terug van hun vakantiebestemming. Sommige mensen gingen op vakantie naar een 'geel gekleurd' vakantieland, maar tijdens of vlak daarna kreeg het land een oranje kleur.  We krijgen hier veel vragen over en hebben de meestgestelde voor je op een rij gezet. Ook de intake vragenlijst voor kappers is aangepast.

Moet ik het loon doorbetalen als mijn werknemer na zijn vakantie naar een land dat niet veilig gezien wordt door de Nederlandse overheid, 10 dagen in quarantaine moet?
Nee, als een medewerker bewust naar een land op vakantie gaat waarvan de werknemer weet dat hij daarna 10 dagen in quarantaine moet, komt dit voor rekening van de werknemer. Of er moeten vakantiedagen opgenomen worden of er is sprake van onbetaald verlof. 

Moet ik het loon doorbetalen als mijn werknemer na haar vakantie, naar een land dat eerst code geel had maar tijdens de vakantie is veranderd in code oranje / rood, 10 dagen in quarantaine moet?
Alhoewel hier nog geen duidelijke rechtspraak over is, zegt de overheid nu dat het loon doorbetaald moet worden. Dit kan wellicht anders zijn als er vlak voor vertrek al onmiskenbare signalen waren dat de code zal wijzigen in oranje. Keert je werknemer snel naar Nederland terug en gaat hij in quarantaine, dan betaal je als werkgever het loon door wanneer dit buiten de resterende geplande vakantieperiode valt. Kiest jouw werknemer ervoor om ondanks het gewijzigde veiligheidsadvies toch de gehele geplande vakantieperiode te blijven dan verliest de werknemer mogelijk het recht op doorbetaling. In dit geval dient de werkgever de werknemer spoedig te informeren dat als hij niet zo snel mogelijk terugkomt, hij het recht op loondoorbetaling verliest.

Mijn werknemer heeft klachten, zoals verhoging en verkoudheid, moet ik haar doorbetalen?
Ja, als je werknemer niet kan werken wegens deze klachten moet zij thuis blijven en krijgt zij het salaris doorbetaald. Je kunt deze werknemer ziek melden. De Arboarts zal dan bepalen of de werknemer ook daadwerkelijk ziek is en de werknemer kan ook getest worden. Als de werknemer door de Arboarts ziek gevonden wordt, zal de verzuimverzekering uitkeren. 

Waar moet ik of mijn medewerker zich melden als we op corona getest willen worden als er klachten zijn?
Je kunt je voor het afnemen van een test melden bij de huisarts of de GGD. Voor werknemers geldt dat je je ook kunt melden bij de Arbodienst.

Mijn medewerker is negatief getest, mag mijn medewerker weer werken?
In dit geval bepaalt de GGD wat er gebeurt en adviseert de GGD  of de werknemer weer mag werken of in quarantaine moet blijven.

Hoe moet ik omgaan met een klant die in een oranje of rood land op vakantie is geweest?
Deze klant wordt geadviseerd 10 dagen in quarantaine te gaan en mag je dan ook weigeren in de salon. Bij het maken van de afspraak doe je er verstandig aan te vragen of de klant in een oranje of rood land op vakantie is geweest.

Als een klant in de salon positief getest is kort nadat zij in de salon geweest, hoe moet ik hiermee omgaan? 
Neem contact op met de GGD. De GGD bepaalt wat er moet gebeuren. In de regel zal de kapster die de klant behandeld heeft getest worden en afhankelijk van de uitkomst al dan niet thuis moeten blijven. In het slechtste geval kan de GGD ook bepalen dat de salon gedurende een bepaalde periode zal moeten sluiten. Het blijft daarom van groot belang dat klanten goed naar hun gezondheid gevraagd worden door middel van de vragen die hiervoor opgesteld zijn.