14 apr 2025 Zorgeloos door de ARBO-controle met Help123

Dorothé van Dordan Kappers gebruikt sinds 2023 de BHV tool van Help123 en kreeg eind 2024 een controle van de arbeidsinspectie. Speciaal voor de ANKO beantwoordt ze een aantal vragen over deze controle en haar ervaringen met het gebruik van de BHV tool van Help123.

Zorgeloos door de ARBO-controle met Help123

Waarom heb je je aangemeld voor deze tool? Wat vind je het belangrijkste voordeel ervan?

Dat alles online kan. Ik ben voorheen vaak op praktijkcursus geweest, maar ik ben een held op sokken. Bij zo’n praktijk cursus moet je branden blussen enzo en dat is toch wel heftig hoor. Dus het is heel fijn dat het online kan en dat iedereen dit op een moment kan doen waarop het hen uitkomt.

Regelde je hiervoor de BHV niet of anders? En wat heeft je in dat geval overgehaald om over te stappen?

Ik ben altijd naar praktijk trainingen geweest, samen met twee medewerkers. In het eerst jaar hoefden we alleen maar EHBO te doen, maar dat is lang geleden. Ik heb de zaak al 28 jaar dus ik doe dit ook al best lang. Daarna kwam ook brandblussen erbij. Eerst was het een halve dag, en daarna moesten we een hele dag. Op zich was het wel leuk hoor, soms moest je iemand uit een auto halen enzo maar dat is wel heel uitgebreid en je bent er toch 3 hele werkdagen aan kwijt.

Door welk medium ben je getriggerd om je aan te melden bij Help123 voor de online BHV trainingen?

Via de ANKO, een collega kapper regelde de BHV al via Help123 en attendeerde mij erop. Wij zitten in een winkelcentrum. Vanuit het Winkelcentrum hebben we ook een team BHV’ers die te hulp kunnen schieten bij alle ondernemers in het centrum. Een van mijn collega’s is ook lid van dat team en beheert ons Help123 account. Via Help123 trainen we ook de rest van de collega’s over ons BHV plan en BHV vaardigheden die nodig zijn binnen onze eigen vestiging. Het is heel fijn dat al mijn medewerkers weten waar alles staat, wie ze moeten bellen en wat ze moeten doen.

Was het eenvoudig om te starten, en hoeveel tijd kost het om dit zo te regelen en je team up tot date te houden?

Het maken van het BHV plan binnen de tool van Help123 is heel makkelijk. Je moet daarvoor natuurlijk wel even kijken waar alles staat zoals EHBO doos en brandblusser maar dat was zo gedaan. En ik krijg van Help123 natuurlijk jaarlijks herinneringen om te checken of het plan nog up-to-date is en een reminder wanneer de certificaten van mijn medewerkers verlopen. Mijn EHBO doos bleek trouwens wel over de houdbaarheidsdatum heen te zijn dus die heb ik nieuw gekocht. Eigenlijk gek dat dat kan verlopen want het zijn toch gewoon verbandjes enzo. Maar goed, alles is weer nieuw.

Hoe reageren jouw collega's op dit BHV-aanbod?

Heel fijn. Ze vinden het heel makkelijk dat ze het kunnen doen wanneer het hen uitkomt. En ze vinden het heel leuk dat ze het direct horen als ze geslaagd zijn. Ik was zelf de eerste keer trouwens gezakt. Ik dacht, dat doe ik wel even, maar je moet toch even goed opletten.

Wat vind je ervan dat deze tool door de ANKO wordt aangeboden?

Het is super dat dit door de ANKO gepromoot wordt. Het is heel fijn dat zo iedereen weet wat je moet doen als er iets mis gaat. We hebben hier in de zaak wel eens een reanimatie gehad en niet iedereen is daar geschikt voor. Maar door de kennis die je krijgt via de online training kan je toch snel ingrijpen en zorgen dat er snel mensen ter plaatse zijn die wél kunnen helpen. Je moet gewoon meteen de ambulance bellen. Ik zeg altijd, niet iedereen is een verpleegster.

Bij een recente controle van de arbeidsinspectie hebben ze je BHV huishouding goedgekeurd. Welke specifieke vragen hebben ze gesteld over de manier waarop je je BHV verplichtingen geregeld hebt? Hadden ze nog opmerkingen of suggesties over je BHV plan of de online trainingen via Help123?

Nee, ze hadden geen specifieke vragen of opmerkingen over de tool. Ik heb wel alles uitgelegd over de online trainingen van Help123 en hen een rondje door de zaak laten lopen. Eigenlijk was hun enige opmerking dat mijn brandblusser los stond. Die moest eigenlijk vast zitten aan de muur. Blijkbaar was het verder gewoon goed. Verder hebben ze nog wat tips gegeven over verzekeringen en wat te doen na een bedrijfsongeval. Blijkbaar moet je dan altijd de arbeidsinspectie inlichten. Ik dacht zelf dat de verzekering genoeg was. Dat is dus goed om te weten.

Wat zou je tegen je collega kappers of andere ondernemers zeggen t.a.v. de BHV tool van Help123?

Het is handig. Het is fijn. Doordat je alles moet invullen in je BHV plan ga je alles controleren en ben je zelf ook helemaal up-to-date. En door de trainingen weet iedereen waar alles staat en wat ze moeten doen.