Zintuigenmarketing

Door:  Wolfgang Peppmeier

14 februari 2018

In elk verkoopseminar krijg je de tip om geadviseerde producten in het zicht van de klant te zetten, bijvoorbeeld voor de spiegel. Want ja, dan gebeurt er ook echt wat je hoopt dat er gebeurt. De klant pakt het product op, draait het in zijn handen, leest de tekst op de fles of verpakking en ruikt er vervolgens aan. Op die manier prikkel je dus vier van de vijf zintuigen bij de klant.

ZINTUIGEN PRIKKELEN
Eerst vertel jij over het product (auditief/horen). Vervolgens neemt de klant het product in zijn/haar handen (kinesthetisch/voelen). Dan leest de klant de tekst (visueel/zien) en tot slot ruikt hij/zij aan de fles (olfactorisch/ruiken). Alleen het proeven (gustatorisch) mis je dan nog, anders zijn echt alle zintuigen geprikkeld.

LEKKER DRANKJE
Voordat je de klant vraagt om eens een dappere slok uit de shampoofles te nemen om ook de smaakbeleving te activeren, kun je beter een écht lekkere kop koffie of thee of ander drankje aanbieden. Niet voor niets geven bijvoorbeeld juweliers en autoverkopers hun klanten een glas champagne als het om waardevolle aankopen gaat.

ANTENNES
Onze vijf zintuigen zien, horen, ruiken, voelen en proeven zijn interactieve antennes met de buitenwereld. Wij communiceren via deze antennes en nemen vervolgens beslissingen. Communiceer eens bewust met klanten en probeer hun zintuigen zo veel mogelijk te prikkelen. Grote kans dat de klant jouw aandacht waardeert en je verkopen duidelijk beter worden.

Hartelijke groet,

Wolfgang Peppmeier

Deze column staat in ANKO Kapperszaken #1 2018

Reageren op: Zintuigenmarketing

* E-mailadres wordt niet gepubliceerd