Pieter Holtrigter & Walter Postma PIETER ONTMOET WALTER …eindelijk weer in de salon

Door:  Pieter Holtrigter & Walter Postma

19 mei 2020

Eens in de zoveel tijd ontmoeten Pieter Holtrigter en Walter Postma elkaar. De een is jurist, de ander kapper. Ze bespreken zware en lichte kost: wat is (r)echt waar in de wereld van haar?

Maandag vroeg, 11 mei, normaal gesproken geen tijd voor Pieter om naar de kapper te gaan. In dit geval breekt nood wet.

‘Zo te zien netjes gewacht op de heropening van de kappersbranche’ zegt Walter met een glimlach. ‘Wat een bos haren, en nog grijzer dan voorheen!’
‘Lijkt me niet meer dan logisch, toch?’ zegt Pieter. ‘Het is de afgelopen tijd bij de ANKO ook enorm druk geweest. Op alle mogelijke manieren is geprobeerd om de kappersbranche in deze bijzondere tijd van dienst te zijn.’

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Wat ben ik blij dat we weer aan het werk kunnen. De schaar, het sociale aspect en de structuur zijn weer terug in mijn leven!’ Pieter knikt begripvol. ‘Deze crisis treft iedereen op één of meerdere manieren. Voor ondernemers die hun omzet in één keer volledig weg zien vallen, moet het extra zwaar zijn geweest.’
‘Ik merk dat er verschillend wordt gedacht over de impact van het coronavirus voor ons vak’ zegt Walter. ‘Ik probeer alles tot mij te nemen en niet te snel een oordeel te vellen. Naast een virusuitbraak was er ook sprake van een meningen epidemie.’

Ondertussen staat de telefoon van de kapsalon roodgloeiend.

‘Door de 1,5 meter afstand heb ik helaas een stoel minder in de salon. Ik denk eraan om iedere dag een medewerker vanuit huis de afspraken in te laten plannen en ook de verschuivingen te regelen als iemand moet afzeggen wegens coronaverschijnselen. Dan houd ik hier rust en aandacht voor de klant.’
‘Slim’ zegt Pieter. ‘Mocht een kuchende kapper thuis moeten blijven, dan is het ook mogelijk om vanuit huis werkzaamheden voor de salon te verrichten. Een telefoonnummer schakel je zo door.’
‘Over telefoneren gesproken. Zorg ervoor dat je twee telefoonnummers hebt waar je op te bereiken bent. Bijvoorbeeld een vast en een mobiel nummer van verschillende providers.’
‘Dat zeg je vast niet zonder reden’ is Walters reactie.
‘Een telefoonstoring komt nooit gelegen, zeker nu niet’ vervolgt Pieter. ‘Telefoonmaatschappijen hebben hun aansprakelijkheid voor de daardoor geleden schade enorm beperkt; je zal slechts een vooraf vastgestelde tegemoetkoming krijgen. Daar schiet je weinig mee op...’

Hygiëne-protocol

‘Beter voorkomen dan genezen’ zegt Walter enthousiast. Hij vervolgt: ‘Dat geldt overigens ook voor de heropening van de kappersbranche. Los van alle meningen, hoop ik dat alle kappers zich minimaal aan het hygiëne-protocol houden.’

Pieter knikt. ‘Dat is dé voorwaarde waaronder kappers weer mogen werken. Als de branche zich hier niet gezamenlijk aan houdt, en er komt een tweede virusuitbraak, dan vrees ik dat de heropening van korte duur was.’

Walter pakt een spiegel om de achterkant te laten zien en zet de woorden van Pieter kracht bij. ‘Laten we elkaar wijzen op de verantwoordelijkheid die we gezamenlijk hebben. Voor ons zelf, voor onze branche en onze klanten.’