HET HAAR VAN NEDERLAND...

... vraagt om de professionele kapper

Op dinsdag 23 februari onthulde presentatrice Lauren Verster ‘Het Haar van Nederland’ in Hotel de Hallen in Amsterdam. Dit bijzondere kapsel staat symbool voor de opvallende resultaten van een landelijk onderzoek door de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) ter ere van haar 125-jarig bestaan. Nederlanders werd onder andere gevraagd hoe vaak zij naar de kapper gaan, hoe lang ze hun haar stylen en wat een kapsel met ze doet. Uit het onderzoek blijkt vooral de enorme diversiteit in Nederland.

ANKO-voorzitter Jan Franssen: “Al die diversiteit vraagt om veel kennis en kunde van professionele kappers. Zij moeten goed opgeleid zijn en altijd up-to-date blijven van de laatste mogelijkheden en trends. Bovendien moeten ze elke techniek tot in de puntjes beheersen, van wassen en knippen, tot kleuren en speciale treatments. Die professionaliteit kunnen consumenten van onze leden verwachten.” 

  

Vind een professionele kapper
bij jou in de buurt 

ZOEK EEN KAPPER

Facts & figures over Het Haar van Nederland

De meeste Nederlanders wassen hun haren om de dag. En Nederlanders zijn in hun leven zo’n 80 dagen bezig om hun haar in model te krijgen. 24% laat zijn haar graag in model brengen door een professional. De reden? Een mooie coupe natuurlijk. 

Een mooie coupe is belangrijk en draagt bij aan het zelfvertrouwen van Nederlanders. Bijna 40% van de Nederlanders zegt zich zekerder te voelen met een goed kapsel. Bij vrouwen is dat zelfs 52%. 

35% van de Nederlanders heeft donkerblond haar, 24% heeft donkerbruin haar, 14% is lichtblond, 10% lichtbruin, 8% heeft grijze lokken, 6% van de Nederlanders heeft zwart haar, 4% rood of rossig haar en 1% van de Nederlanders heeft ander haar.

46% van de Nederlanders heeft steil haar, 41% heeft een slag in het haar, 11% heeft krullend haar en 2% van de Nederlanders heeft kroesend haar.

Goed opgeleide, professionele kappers weten hoe ze met chemicaliën in haarkleuringen om moeten gaan. Erg belangrijk want 36% van de haarmissers is een verkeerd uitgepakte kleur. 

Voor 88% van de Nederlanders zijn trends niet heel belangrijk bij de keuze voor een kapsel. Ze willen liever dat het past bij hun persoonlijkheid en zorgt voor een unieke uitstraling

Per jaar worden er ongeveer 50 miljoen afspraken gemaakt bij professionele kappers. Gemiddeld gaan Nederlanders in hun leven 541 keer naar de kapper, waarbij ze in totaal zo’n €11.000,- uitgeven.

De Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) verenigt de professionele kappers van Nederland en komt op voor hun collectieve en individuele belangen.