ANKO NIEUWE STIJL!

 

Sinds 1 januari 2025 slaan we als ANKO een nieuwe weg in. Deze koerswijziging is niet zomaar een keuze, maar een noodzakelijke stap om onze vereniging toekomstbestendig, financieel gezond, wendbaar te houden én om er voor te zorgen dat deze blijft passen n bij jou als kapper en ANKO-lid!

Al meer dan honderddertig jaar maakt ANKO zich sterk voor de belangen van kapperondernemers en geeft zij de branche een krachtige, unieke stem. De tijden veranderen: jongere generaties maken andere keuzes en sluiten zich niet meer automatisch aan bij ANKO, terwijl het aantal leden daalt, mede door vergrijzing. Hoewel ANKO momenteel financieel gezond is, vraagt het behoud van die stabiliteit op de langere termijn om een vooruitziende blik en een (pro-)actieve aanpassing van de ANKO- koers. Een koers die inspeelt op jouw ondernemerschap.

Samen bouwen we aan een ANKO die blijft groeien en bloeien, met oog voor de uitdagingen en kansen van morgen en overmorgen. Een ANKO die de stem van de kapper(sbranche) luid en duidelijk kan laten horen op voor de kappers belangrijke plaatsen en momenten.

Nieuwe koers: samen werken aan een eerlijke en sterke toekomst voor de kappersbranche

Vanaf 2025 ligt de focus van ANKO nadrukkelijker op werkgeverschap, waarbij het creëren van een level playing field een belangrijke pijler is. Een level playing field is essentieel om eerlijke en gezonde concurrentie in de kappersbranche te borgen. Het zorgt ervoor dat alle kapperondernemers, ongeacht type, hun schaalgrootte of bedrijfsmodel, onder dezelfde voorwaarden kunnen werken. Daarbij proberen we zoveel mogelijk de verplichtingen, kosten en risico’s als gevolg van het voldoen aan wet- en regelgeving waar mogelijk te beperken of weg te nemen voor jou als kapperondernemer, vooral op het gebied van werkgeverschapr. Zo behouden we kwaliteit van en, waardering voor vakmanschap en realiseren we een toekomstbestendige(re) branche.

Zichtbaarder bij (beroeps)onderwijs, vakmanschap en arbeidsmarkt
Naast de focus op het werkgeverschap zetten we nadrukkelijk in en zijn we meer zichtbaar op het domein van (beroeps)onderwijs, vakmanschap en de arbeidsmarkt.

Als kapper merk je vast ook dat deze aandacht meer dan ooit nodig is. Kwaliteit van het vakmanschap is cruciaal om de toekomst van de kappersbranche veilig te stellen. Je merkt dat de wereld om jou en ons heen snel verandert. Dat vraagt om goed opgeleide vakmensen die niet alleen beschikken over technische vaardigheden, maar ook flexibel kunnen inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Bovendien is het kappersvak een ambacht dat vakmanschap en passie combineert. Dat moet aantrekkelijk blijven voor nieuwe generaties. Het beroepsonderwijs speelt hierin een sleutelrol en heeft extra ondersteuning nodig om het aanbod van opleidingen relevant en van hoge kwaliteit te houden en voortdurend te verbeteren

Gezamenlijke inzet voor een sterke toekomst
We zetten ons – samen met jou en al onze andere leden - in voor een sterke toekomst van de kappersbranche. Hierbij behartigen we niet alleen de belangen van jou en al die andere kapperondernemers, maar dragen we ook bij aan de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het vak zelf. Ondersteuning en versterking van jouw ondernemerschap als lid krijgt daarbij een nieuwe impuls, in nauwe samenwerking met onze preferred suppliers; dit zijn leveranciers met wie ANKO nauwe contacten onderhoudt en met wie regelmatig informatie wordt uitgewisseld. Of het nu gaat om praktische trainingen, advies of innovatieve oplossingen, samen bieden we kapperondernemers de ondersteuning die ze nodig hebben om succesvol te zijn.

Persoonlijke ondersteuning voor succesvol ondernemerschap

Als ANKO-lid kun je met jouw vragen terecht bij de Ledenservice van ANKO. Onze experts bieden je ondersteuning bij cao-kwesties, pensioenvragen en andere praktische zaken. Daarnaast staan onze juristen klaar om te helpen bij arbeidsrechtelijke vraagstukken, zoals het opstellen of beoordelen van arbeidsovereenkomsten of het oplossen van arbeidsconflicten. Met onze kennis en ervaring zorgen we ervoor dat je als ANKO-lid snel antwoorden krijgt, zodat jij je vooral kunt richten op jouw onderneming.
Ben je een ondernemer met personeel? Dan biedt ANKO je jaarlijks 8 uur gratis juridische dienstverlening (arbeidsrecht) als onderdeel van jouw lidmaatschap. Dit geeft je zekerheid en de vrijheid om je te concentreren op jouw salon, terwijl wij jou ondersteunen met complexe juridische vraagstukken.

Sterke belangenbehartiging voor een krachtige branche

Bij ANKO zetten we ons dagelijks in om de belangen van jou als kapper te behartigen op lokaal, regionaal en landelijk niveau, zoals je als ANKO-lid van ons gewend bent. Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld aan het feit dat we blijven strijden voor het behoud van het lage btw-tarief en werken we aan een toegankelijke en praktische RI&E. Maar ook zetten we ons in om de regeldruk en kosten en risico’s die daaruit voortkomen voor ondernemers te ververminderen. Dit doen we in het bijzonder voor de werkgevers omdat voor hen de regeldruk het grootst is. Ook blijven we ons inzetten voor het afsluiten van een arbeidsvoorwaarden cao die jou als individuele werkgever ondersteunt en er voor zorgt dat er een basispakket aan arbeidsvoorwaarden is dat geldt voor de totale kappersbranche.

Naast ondersteuning op het gebied van arbeidsvoorwaarden ondersteunen we jou ook op het gebied van arbeidsomstandigheden. Onderdeel hiervan is dat we jou als werkgever ondersteunen bij het realiseren en verbeteren van gezond en veilig werken en andere optimale arbeidsomstandigheden voor jou en je werknemers. Met deze voortdurende inspanningen versterken we de positie van de kappersbranche en zorgen we voor een solide basis waarin jij in je ondernemerschap en in je vakmanschap (en dat van je medewerkers) kunt groeien en bloeien.

Leden

Sinds 2025 kent ANKO een nieuwe ledenstructuur. Die is gericht op een betere aansluiting bij de diverse behoeften van de verschillende ledengroepen en een versterking van onze slagkracht om de belangen van de branche zo goed mogelijk te behartigen.

Onze leden delen we in drie groepen in: ondernemers met personeel, ketenbedrijven (bedrijven met tien of meer filialen en/of franchisenemers) en zzp’ers.

Om oud-ondernemers betrokken te houden, introduceren we de rol van senior-communitymembers zodat zij toegang houden tot verenigingsinformatie, evenementen en ons valkblad ontvangen. Tegelijkertijd bieden we sinds 1 januari 2025 leveranciers de mogelijkheid om als partner aan te sluiten. Dit versterkt niet alleen ons netwerk maar zorgt ook voor extra inkomsten voor ANKO.

Ledenvoordelen

ANKO blijft ook in 2025 hoogwaardige producten en diensten aanbieden om jou als kapperondernemer te ondersteunen in je ondernemerschap, werkgeverschap en vakmanschap. Met de vertrouwde kwaliteit, soms in vernieuwde vormen én met nieuwe en bekende gezichten binnen de werkorganisatie.

Daarnaast breiden we onze samenwerking uit met preferred suppliers op het gebied van ondernemerschap, bijvoorbeeld door opleidingen en ondernemersadvies.

Begin 2025 lanceren we de nieuwe website. Deze maakt het voor leden eenvoudiger om snel de juiste informatie te vinden. Je ontvangt een nieuwsbrief met op maat gemaakte berichtgeving en je wordt als ANKO-lid gericht naar thema’s geleid die relevant zijn voor jou.

Alle producten en diensten van ANKO zijn ontworpen om jou als ondernemer te inspireren, te ondersteunen en te helpen jouw ambities waar te maken en je onderneming te versterken. Ze bieden betrouwbare informatie en waardevolle kennis die je kunt inzetten voor het succes van jouw onderneming.

 

Ledenvoordelen voor ondernemers met personeel

What's in it for me? 

Help!

  • Toegang tot de ledenservice
  • 8 uur juridische dienstverlening (arbeidsrecht)
  • Juridische modellenbank website

Personeel

  • Arbeidsvoorwaarden & cao
  • Gezond en veilig werken (RI&E)
  • Pensioen
  • Ziekte & verzuim
  • Werving
  • Beroepsonderwijs & vakmanschap
  • Imago en arbeidsmarktcampagne

ANKO in Den Haag 

  • Level playing field incl. afschaffing KOR
  • Behoud laag btw-tarief
  • Vermindering regeldruk

ANKO onderzoek(t)

  • Consumentenbestedingen
  • Consumentenpanel
  • Kerndata kappersbranche
  • Ledenonderzoeken 

 

 

 

 

 

Ledenvoordelen voor zzp'ers

What's in it for me? 

Netwerk
  • Bijeenkomsten in de regio
  • Online community op de website met eigen beheerder
ANKO informeert
  • Factsheets over gevolgen van wetgeving geschreven voor de zpp'er
ANKO onderzoek(t)
  • Consumentenbestedingen
  • Consumentenpanel
  • Kerndata kappersbranche
  • Ledenonderzoeken
Advies en groei voor ondernemers
  • Breed palet aan opleidingen
    • Grip op je financiën
    • Klaar om te groeien
    • Marketing & klantbeleving
  • Business coaching
Informatie en inspiratie
  • Nieuwsbrief
  • ANKO Kapperszaken
  • Jaarlijks ANKO Event
Consument
  • ANKO.nl - vind een kapper
  • Geschillencommissie uiterlijke verzorging
  • ANKO-sticker
Ledenvoordelen
  • Korting BumaStemra en Sena
  • ANKO Verzekeringsdienst
  • Help 1-2-3
  • Leesmap

 

 

 

 

Contributiestelsel

In 2025 introduceert ANKO een nieuw contributiestelsel dat beter afgestemd is op de geleverde dienstverlening en de behoeften van jou als ANKO-lid. Dit stelsel houdt nadrukkelijk rekening met het feit dat alle kosten gestegen zijn en het niet langer mogelijk is om deze voor rekening van ANKO te nemen.

Anders dan voorgaande jaren, waarin alleen een indexatie van de contributie plaatsvond, brengt deze verandering noodgedwongen een verhoging van de contributiebedragen met zich mee. Om de impact hiervan voor bestaande leden te verzachten, is besloten om eenmalig 50% korting te verlenen op de contributiestijging in 2025.

Contributieregeling nieuwe leden 2025

Categorie Jaar Maand
Ondernemer met personeel (hoofdvestiging) €882     €73,50   
Ondernemer met meerdere filialen / franchisenemers Vanaf 2e filiaal en / of franchisenemer €570  €47,50
ZZP'ers €444 €37
Senior communitymembers €120 €10
Contributie sectie Haarwerken €240 €20
Toetsingskosten €360 €30

Alle genoemde bedragen zijn excl. btw. 

Contributieregeling bestaande leden 2025*

Categorie  

 

Jaar                        Maand                            Korting jaar                    Gecompen-seerde jaar-contributie Gecompen-seerde maand-contributie
Ondernemer met personeel (hoofdvestiging) 882                  €73,50      €107,42                 €774,58 €64,55
Ondernemer met meerdere filialen / franchisenemers Vanaf 2e fililaal en/ of franchisenemer €570    €47,50 €132,80 €437,20 €36,43
ZZP'ers €444 €37 €69,80 €374,20 €31,19
Senior communitymembers €120 €10      
Contributie sectie Haarwerken €240 €20      
Toetsingskosten €360 €30      

* De korting is gebaseerd op de het verschil tussen het contributiebedrag 2024 en 2025 en daar 50% van. De bijdrage voor senior communitymembers en de contributie- en toetsingskosten van de sectie Haarwerken vallen buiten de kortingsregeling. 




Kortingsregeling voor ketenbedrijven

Als lid van ANKO ben je statutair verplicht om met al je filialen en/of franchisenemers aangesloten te zijn bij de vereniging. Dit is belangrijk omdat het zorgt voor een uniforme vertegenwoordiging van jouw onderneming binnen de branche. Bovendien versterkt het de gezamenlijke positie van ketenbedrijven. Daarnaast profiteer je als totale groep van een aantrekkelijke kortingsregeling, wat bijdraagt aan kostenbesparing en een nog sterkere binding met de collectieve voordelen van ANKO.

Kortingsregelingen aantallen Korting
2 t/m 5 filialen en / of franchisenemers 15%
6 t/m 9 filialen en / of franchisenemers 25%
10 t/m 50 filialen en / of franchisenemers 50%
51 t/m 100 filialen en / of franchisenemers 60%
101 filialen en / franchisenemers en meer 65%

 

Incasso ANKO-contributie

Vanaf 2025 ontvangt elk lid in januari een jaarfactuur waarop zowel de contributiebijdrage als alle diensten van ANKO vermeld staan. De betaling hiervan wordt verdeeld over maandelijkse incasso’s.Een uitzondering hierop vormen de toetsingskosten voor de sectie Haarwerken. Deze worden pas gefactureerd op het moment dat de toetsing daadwerkelijk plaatsvindt, waarna ook de betaling via automatische incasso verloopt.

Nieuwe verenigingsstructuur

Vanaf 2025 gaat ANKO werken met een nieuwe verenigingsstructuur die onze vereniging nog krachtiger maakt. Zo komt er een nieuwe commissiestructuur vanaf 1 juli 2025. Deze structuur is opgebouwd rondom de verschillende doelgroepen binnen ANKO. Hierdoor wordt het mogelijk om zorgvuldige en passende beleidslijnen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van elke ledengroep én duidelijk herkenbaar zijn voor elke ledengroep.

Afgevaardigden uit de doelgroepcommissies komen drie keer per jaar samen om zich te richten op en inkleuring te geven aan de overkoepelende thema’s werkgeverschap, (beroeps)onderwijs/vakmanschap en ondernemerschap. Door deze aanpak kunnen we gerichter inspelen op de uitdagingen en kansen van onze leden en zo elke groep beter ondersteunen. Deze commissies vervangen per 1 juli 2025 de huidige Beleidsadviescommissies (BAC’s).

Naast de nieuwe doelgroepcommissies spelen ook de nieuwe commissie Toekomstagenda en de projectgroep Imago een belangrijke rol in de nieuwe verenigingsstructuur. Deze projectgroep zet zich in voor het versterken van het imago van de kappersbranche. Denk hierbij aan activiteiten zoals de arbeidsmarktcampagne Ik ben kapper en het verbeteren van de zichtbaarheid en waardering voor jouw kappersvak.
De commissie Toekomstagenda richt zich op het bewaken en bijstellen van ANKO’s strategische toekomstvisie. Met aandacht voor thema’s zoals werkgeverschap, ondernemerschap, vakmanschap en de arbeidsmarkt zorgt deze commissie ervoor dat ANKO flexibel en tijdig kan inspelen op ontwikkelingen binnen de branche om jou als ANKO-lid optimaal te kunnen ondersteunen.

Naast deze veranderingen blijven de Ledenraad, het Bestuur, de Raad van Advies en de sectie Haarwerken in deze structuur bestaan.

Vóór en dóór leden

ANKO is en blijft een vereniging van, vóór en dóór leden. Om de verbinding met onze achterban te versterken, zoeken we leden die willen bijdragen aan de Ledenraad, (doelgroep)commissies en projectgroepen. Vanaf komend jaar houden we je actief op de hoogte van de verschillende rollen waarvoor jij je verkiesbaar kunt stellen. Jouw betrokkenheid is essentieel om samen het verschil te blijven maken voor onze prachtige branche!

Meer achtergrond info

Op 28 oktober 2024 praatten Maurice Crusio en Frank Postma, onze voorzitter en penningmeester onze leden bij over de plannen rondom ANKO Nieuwe Koers. Kijk dit webinar terug.

In het voorjaar van 2024 lichtte het bestuur van de ANKO de nieuwe koers al toe in een online bijeenkomst die je hier terug kunt kijken.

Vragen

Heb je vragen, neem dan contact op via: bestuur@anko.nl