2017: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

‘Nederland is de economische crisis te boven’, kopten de kranten eind 2016. De koopkracht stijgt, de werkloosheid daalt en de groei van de Nederlandse economie zet door. We zijn weer terug op het niveau van 2008, het jaar vóór de crisis. Betekent dit dat we ons helemaal geen zorgen meer hoeven te maken? Zeker niet! Maar slimme ondernemers zien kansen…

De ANKO ziet dat de kappersbranche nog niet helemaal hersteld is van de crisis. Weliswaar is volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de omzet in de branche in 2016 ten opzichte van het jaar daarvoor met ruim 4% gegroeid, maar dit komt vooral omdat de prijzen verhoogd zijn. De gepubliceerde cijfers zijn bovendien een combinatie van de omzet van kappers én schoonheidsspecialisten en zijn daardoor niet 100% representatief voor de kappersbranche. Het aantal knipbeurten en andere verkopen nu, komt nog lang niet in de buurt van het aantal knipbeurten en verkopen van voor de crisis.

Toch zijn er kappers die echt al profiteren van de aantrekkende economie, vooral omdat zij het lef en de visie hadden om tijdens crisis te investeren.

Low-budget en hoger segment in één salon

Waar veel kapsalons in de crisistijd geneigd waren hun kop te laten hangen, zagen Marjan van Rue Savaron in Emmen en Marja van HaarZaakje in Amersfoort en Nijkerk juist kansen om te groeien. Marja: “Door onze groei van drie naar elf medewerkers in zeven jaar tijd besloten wij ons concept uit te breiden naar een andere plaats. Op het aller slechtste moment – middenin de crisis – zijn we dan ook met een salon in Nijkerk gestart. Met nog geen stoep voor onze deur waren we bijna onbereikbaar voor onze klanten”, weet Marja nog goed. “Toch hebben we er altijd een rotsvast vertrouwen in gehad dat de mensen wel zouden komen.” De salon heeft een luxe uitstraling met prijzen uit het middensegment. “In het midden van onze salon hebben we een speciale blow-dry-tafel, waar de low-budget klant na afloop van de behandeling zelf het haar kan drogen. Dat scheelt hun geld en ons tijd. Zo bedienen we in één salon de low-budget én de hogere segment klant”, legt Marja uit.


Knipoog naar wellness

Ook Marjan van Rue Savoron in Emmen investeerde flink tijdens de crisisjaren, waardoor ze nu volop kan profiteren van de aantrekkende economie. Ze verhuisde vier jaar geleden binnen Emmen van de ene kant van het winkelcentrum naar de andere kant. “Van 50 vierkante meter zijn we qua ruimte verdriedubbeld naar 150 vierkante meter. We hebben ons concept veranderd en krachten gebundeld.” Marjan doelt op het feit dat sindsdien een schoonheidsspecialiste en een nagelstyliste hun intrek hebben genomen in de nieuwe salon. “Van kapsalon zijn we nu meer een beautysalon geworden, met een knipoog naar wellness.” Het concept slaat aan. Zo kiest de klant geregeld voor een combinatiebehandeling en worden de tweejaarlijkse verwenavonden van de beautysalon goed bezocht.

De crisis heeft bij de Drentse weinig invloed uitgeoefend. “Ik heb geen mensen hoeven te ontslaan of mijn prijzen moeten verlagen”, legt ze uit. De personeelsbezetting is misschien een beetje veranderd, maar allemaal op een heel natuurlijke manier. Een dieptepunt qua omzet? Nee, ik kan het me niet herinneren.” Volgens Marjan sloegen sommige klanten in tijden van ‘de kleinere portemonnee’ het verven wel eens over. “Tegenwoordig komen ze daarvoor toch weer naar de salon. Dat kost misschien wat meer, maar dat weegt tegenwoordig weer op tegen het gemak en het verwenmoment.”

 

Inspelen op nieuwe technologieën

De komst van social media en steeds uitgebreidere websites en webshops vergroot de mogelijkheden voor consumenten. Ze hebben toegang tot alle informatie die ze nodig hebben, zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. Willen zij weten welke kapsalons er in de buurt zijn? En welke het goedkoopst is? Dan zoeken ze even op Google. Niet alleen aanwezigheid, maar ook een optimale vindbaarheid van je bedrijf op internet was nog nooit zo belangrijk. De consument wil kopen en beslissingen maken op het moment dat het hem uitkomt. Veel kappers hebben daar al op ingespeeld, door online afspraken mogelijk te maken of een webshop te starten.

De kracht van Facebook advertising

De nieuwe technologieën bieden ons als ondernemer ook interessante mogelijkheden. Met Facebook advertising bijvoorbeeld kun je met een paar muisklikken en zonder al teveel uit te geven precies jouw publiek bereiken. Marja gelooft sterk in de kracht van social media. “Via Facebook prikkel ik onze klanten en zet ik acties uit. We richten ons qua marketing nagenoeg honderd procent op Facebook en betalen er voor om gezien te worden. Ik stuur op cijfers. Zodra de omzet tegenvalt, verzinnen we een actie die zo booming is dat we gelijk meer omzet halen. Ook proberen we altijd voorop te lopen met aparte producten en behandelingen die een andere salon vaak niet aanbiedt. Ik heb de kracht van Facebook altijd een beetje onderschat, maar het bereik dat we hebben is enorm.”

 

Naam: Marjan Veldkamp
Salon: sinds 1992 eigenaar van Rue Savaron in Emmen
Aantal werknemers: 6

Naam: Marja van Zwol
Salon: sinds 2009 eigenaar van HaarZaakje in Amersfoort en Nijkerk.
Aantal werknemers: 14


In 5 stappen naar een Facebook advertentie

Wil je net als Marja gebruik maken van Facebook om meer klanten te krijgen? In 5 stappen maak je je eigen advertentie!

  1. Het doel. Bedenk wat je met de advertentie wil bereiken. Wil je likes op je Facebookpagina? Wil je reacties? Wil je dat mensen meteen een afspraak maken? Op basis van je doel bepaal je je boodschap.
  2. Je doelgroep. Hoe ziet de doelgroep er uit die je wilt bereiken? Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Mannen of vrouwen? Je kunt het allemaal instellen op Facebook en je advertentie wordt alleen getoond aan de mensen die jij wilt bereiken.
  3. Je budget. Een advertentie op Facebook hoeft niet duur te zijn. Per advertentie stel je de looptijd en het maximale budget in. Voor een paar euro ben je al op weg.
  4. Advertentie of promotie. Je kunt een advertentie maken, maar ook een ‘gewoon’ bericht promoten. Het bereik is dan vaak wat lager, maar Facebook stelt minder vormgevingseisen aan een bericht dan aan een advertentie.
  5. Kijk, leer en pas aan. Het leuke van Facebook advertenties is dat je meteen kunt zien of je advertentie werkt en wat het resultaat is. Werkt iets goed: herhaal! Werkt het niet: probeer iets anders.

Tip: op Facebook.com/business vind je heel veel praktische tips en ideeën.

Dit artikel staat in ANKO Kapperszaken #1 2017

Reageren op: 2017: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

* E-mailadres wordt niet gepubliceerd