Geschillencommissie en Algemene voorwaarden

ANKO-leden zijn aangesloten bij de onafhankelijke Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC) te Den Haag en werken volgens de Algemene Voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche.

Geschillencommissie en Algemene voorwaarden

Iedere kapper heeft wel eens te maken met een klant die klaagt. Over een behandeling, over een gebruikt product of de manier waarop hij geholpen is. Meestal los je dat onderling wel op. Maar soms kom je er echt niet uit. Dan is het goed dat je dankzij je ANKO-lidmaatschap bent aangesloten bij De Geschillencommissie en werkt volgens algemene voorwaarden.

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn regels die gelden voor de koper en verkoper van een product of dienst. Als ANKO-lid werk je volgens de Algemene Voorwaarden van de Uiterlijke Verzorgingsbranche en daar kun je naar verwijzen. De voorwaarden zijn overeengekomen door de Consumentenbond en de ANKO en worden gepubliceerd door de Sociaal Economische Raad (SER). Ze bieden zekerheid en zorgen voor duidelijkheid. In de voorwaarden staat bijvoorbeeld dat je je klant informeert over de behandeling die je uitvoert, het resultaat dat je verwacht en de mogelijke risico’s van de behandeling. Ook staat erin dat de klant verplicht is alle noodzakelijke informatie te verstrekken die je voor een goede uitvoering van de behandeling nodig hebt. Download de voorwaarden of vraag ze op bij de ANKO Ledenservice.

De Geschillencommissie

Heeft een klant een ernstige klacht heeft en je komt er onderling niet uit, dan kan de klant terecht bij de onafhankelijke Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken (SGC). Een deskundige commissie handelt de klacht af. Alle klachten over behandelingen, maar ook over productverkoop, haarwerken, nagelstyling, epileren, etc. kunnen aan de Geschillencommissie voorgelegd worden. Hiermee hanteer je een eerlijke klachtenprocedure, met een uitkomst die bindend is voor beide partijen.

Eenvoudig, snel en goedkoop

De klachtenprocedure is eenvoudig. Je hebt geen advocaat nodig en het kost weinig tijd. De indiener van een klacht, meestal de klant, betaalt € 52,50 voor de behandeling van de klacht. Het kost je als ondernemer niets, als je in het gelijk wordt gesteld. Alleen als je geheel of gedeeltelijk in het ongelijk wordt gesteld, betaal je behandelkosten van € 100,-.

Ledenvoordeel

Als ANKO-lid maak je gratis gebruik van algemene voorwaarden en de professionele, snelle en voordelige klachtenafhandeling. Daarnaast ondersteunt de ANKO je met raad en daad. Voor ondernemers die geen lid zijn, is het lastig om deel te nemen aan de geschillenregeling. Ze moeten een individuele registratieprocedure bij De Geschillencommissie doorlopen. Dit brengt hoge kosten en verplichtingen met zich mee. Niet-leden kunnen geen algemene voorwaarden opstellen die zijn overeengekomen met de Consumentenbond. Lid zijn van de ANKO is ook hiervoor een voordeel.

Hoe weet mijn klant van De Geschillencommissie?

Er zijn folders voor je klanten en stickers die je bijvoorbeeld op de spiegels kunt plakken. Hiermee laat je klanten zien dat je bent aangesloten bij De Geschillencommissie. Ook met de raamsticker van het ANKO-lidmaatschap maak je dit kenbaar. Neem contact met de ANKO op om extra materiaal te bestellen.

Hoe geeft de ANKO invulling aan de commissie?

Uiteraard staat de ANKO achter jou als ondernemer. Er zijn daarom vakkundige kappers in de commissie vertegenwoordigd. Deze kappers zijn door de ANKO geselecteerd:

De deskundigen die namens de ANKO de Geschillencommissie adviseren zijn:

  • mevr. T. Kroezen-Meijer (algemeen) 
  • mevr. A.L. Hermus (black hair) 
  • dhr. P. Legebeke (haarwerken)

De Geschillencommissie zelf bestaat uit drie zetels; een onafhankelijke voorzitter benoemd door de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken (SGC), een lid voorgedragen door de Consumentenbond en een zetel ingevuld op voordracht van de ANKO. Deze zetel wordt ingevuld door dhr. J. Oortwijn van Hairfiends (Dronten).

Meer informatie en uitspraken

Promotie

Gerelateerde producten

Bekijken Agressieve klanten in je kapsalon? Bekijken

Onderwerpen: algemene voorwaarden geschillencommissie klacht