Nieuwe klanten: hoe pak je dat aan?

Met vaste klanten is een praatje zo gemaakt. Je kent ze en je kent hun wensen. Aan gesprekstof geen gebrek! Nieuwe klanten zijn ‘andere koek’. Een goede eerste indruk van jou als kapper is belangrijk. Die maak je vooral door goed te luisteren. Drie gouden tips die jou en je personeel helpen goed om te gaan met nieuwe mensen in je salon.

Nieuwe klanten: hoe pak je dat aan?

#1 Geef een compliment

Uiteraard leg je je klanten in de watten met een lekker kopje koffie of thee. Maar durf je het ook aan om een onbekende een compliment te geven? Er is altijd wel iets te bedenken: mooie schoenen, prachtige krullen, een bijzonder sieraad of een mooi jasje… Iedereen houdt van complimenten en jij stelt de nieuwe klant meteen op zijn gemak.

#2 Leer de klant kennen

Een nieuwe klant moet je leren kennen. Stel veel vragen en laat de klant lekker babbelen. Zo hoor je veel nuttige informatie die je bij je advies kunt gebruiken. Voor jou als kapper is het belangrijk om te weten hoe het leven van de klant er in grote lijnen uitziet. Heeft de klant jonge kinderen? Dan is er ‘s ochtends waarschijnlijk weinig tijd voor uitgebreide föhnsessies. Wat voor soort werk doet de klant? Dat geeft je input voor mogelijke stijlen: moet het zakelijk of mag het juist creatief? Wat voor producten gebruikt de klant? Is hij of zij een actieve sporter? Allemaal input voor je advies en je behandeling. Dus luister en vraag. Het gaat je zeker helpen. En misschien het meest belangrijk: de klant vindt het fijn.

#3 Wees altijd enthousiast en positief

Wie positieve energie uitstraalt, ontvangt positieve energie. Een nieuwe klant zal zich sneller prettig voelen en je aardig vinden. Klaag niet, geef geen kritiek en roddel niet over andere mensen. Negativiteit werkt averechts. Dus ook als je een baaldag hebt, laat je het niet merken aan je klant. Als je positiviteit uitstraalt, komt de klant sneller bij je terug. En dan is die baaldag al lang weer vergeten!

De tip van Max

Max Groote, eigenaar van Max Hair & Beauty in Vroomshoop: “Zorg voor een wachthoek die heel huiselijk aanvoelt. Dat geeft sfeer en de klant voelt zich snel prettig. Ook plan ik bij een nieuwe klant een adviesgesprek in om een goede indruk te krijgen van de persoon en zijn of haar wensen. En of ik ook complimentjes geef? Tuurlijk, maar dat moet wel oprecht zijn. Het moet niet doorzichtig worden.”

Dit artikel staat in ANKO Kapperszaken #1 2017