3 sep 2020 Coronaklachten: wat nu?

Er komen veel vragen bij de ANKO binnen over corona of coronaklachten bij werknemers of klanten, Wat moet je dan doen? We zetten het hieronder voor je op een rij:

Kom je er niet uit of liever een persoonlijk advies? Bel gerust met de ANKO Ledenservice.

Mijn werknemer heeft klachten, zoals verhoging, keelpijn en verkoudheid, wat nu?
Als je werknemer deze klachten heeft, moet hij of zij thuis blijven. Je kunt deze werknemer ziek melden. De Arboarts zal dan bepalen of de werknemer ook daadwerkelijk ziek is en wellicht getest moet worden.
Het salaris moet worden doorbetaald en ook de opbouw van vakantiedagen loopt door.

Mijn werknemer is positief getest, wat nu?
Is de test positief, dan blijft de werknemer thuis tot het moment dat de GGD zegt dat zij weer aan het werk kan, meestal is dit na 10 dagen, tenzij er nog klachten zijn.
De GGD voert ook een contactonderzoek uit en kan besluiten dat dit consequenties heeft voor jouw salon. Het salaris van deze medewerker moet worden doorbetaald en ook de opbouw van vakantiedagen loopt door.

Mijn werknemer is negatief getest, mag mijn medewerker weer werken?
In dit geval bepaalt de GGD wat er gebeurt en adviseert de GGD of de werknemer weer mag werken of in quarantaine moet blijven. Ook in dit geval moet het salaris van de medewerker worden doorbetaald. De opbouw van vakantiedagen loopt door.

Mijn klant in de salon is positief getest, hoe moet ik hiermee omgaan?
Neem contact op met de GGD. De GGD bepaalt wat er moet gebeuren en of er consequenties zijn voor je salon. In de regel zal de kapster die de klant behandeld heeft getest worden en afhankelijk van de uitkomst al dan niet thuis moeten blijven. Het salaris van de medewerker moet ook in dit geval worden doorbetaald en ook de opbouw van vakantiedagen loopt door
Het blijft dus van groot belang dat klanten goed naar hun gezondheid gevraagd worden door middel van de vragenlijst die hiervoor is opgesteld.