19 aug 2021 Terug van vakantie? Dit moet je weten over corona!

De zomervakantie is bijna afgelopen in Nederland en veel mensen komen terug van hun vakantiebestemming. In Europa zijn alle landen groen of geel. Kom je terug uit een ‘geel’ land en ben je niet gevaccineerd of heb je geen herstelbewijs? Dan moet je bij de grens een negatieve test kunnen laten zien. We hebben de meestgestelde vragen over vakantie en corona voor je op een rij gezet. 

Terug van vakantie? Dit moet je weten over corona!

Moet ik het loon doorbetalen als mijn werknemer op vakantie gaat en daardoor na zijn vakantie 10 dagen in quarantaine moet?
Als een medewerker bewust naar een land op vakantie is gegaan waarvan de werknemer vooraf wist dat hij bij terugkomst in quarantaine zou moeten, komt dit voor rekening van de werknemer. Dit geldt nu alleen voor landen buiten Europa. Je kunt dan in overleg kiezen voor het opnemen van vakantiedagen of onbetaald verlof. Bij onbetaald verlof bouwt de werknemer geen vakantiedagen op.

Mijn werknemer heeft klachten, zoals verhoging en verkoudheid, moet ik haar doorbetalen?
Ja, als je werknemer niet kan werken wegens deze klachten, moet de werknemer thuis blijven en krijgt salaris doorbetaald. Je kunt deze werknemer ziek melden als hij/zij  niet in staat is om te werken. De Arboarts bepaalt of de werknemer ook daadwerkelijk ziek is. Als de werknemer door de Arboarts ziek wordt gevonden, keert de verzuimverzekering uit. Op grond van artikel 8.3 van de cao mag je een of twee vakantiedagen inhouden. De werknemer moet zich laten testen, wanneer de werknemer positief is getest moet hij/ zij in quarantaine. De GGD geeft aan wanneer de werknemer weer aan het werk mag.

Mijn medewerker is negatief getest. Wanneer mag mijn medewerker weer werken?
De  medewerker kan gewoon weer aan het werk. Als de medewerker echter nog ziek is, wegens niet-corona -gerelateerde klachten, dan moet hij/ zij eerst weer beter zijn om te weer te werken.

Mijn medewerker is positief getest. Wat moet hij of zij doen?
De medewerker meldt dit bij de werkgever en blijft thuis. De GGD bepaalt hoe het verder gaat en wanneer de medewerker weer kan werken. Zie ook ons stroomschema ‘Wat te doen bij corona’.

Een klant is positief getest kort nadat zij in de salon is geweest. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Neem contact op met de GGD. De GGD bepaalt wat er moet gebeuren. De medewerker die de klant heeft behandeld, moet in quarantaine en alert zijn op klachten. Zodra er klachten optreden, moet de medewerker testen. De 5e dag  na het contact kan de medewerker sowieso getest worden en kan bij een negatieve test weer aan het werk. In het slechtste geval kan de GGD ook bepalen dat de salon gedurende een bepaalde periode moet sluiten. Het blijft daarom van groot belang dat klanten goed naar hun gezondheid gevraagd wordt door middel van de gezondheidscheck die hiervoor opgesteld zijn.

Wanneer hoef je niet in Quarantaine?
In veel gevallen moet je als je contact hebt gehad met iemand die Corona heeft in quarantaine. Je hoeft echt niet in quarantaine als je beschermd bent tegen corona.
Je bent beschermd tegen corona als:

  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je een 2e prik hebt gehad met het vaccin van AstraZeneca, Pfizer of Moderna. 
  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je één prik hebt gehad met het vaccin van Janssen.
  • Het meer dan 14 dagen geleden is dat je één prik hebt gehad (met een van de vaccins die in Nederland gebruikt worden) en je daarvoor corona hebt gehad.
  • Je binnen de afgelopen 6 maanden corona hebt gehad.
  • Wel is het belangrijk om je gezondheid goed in de gaten te houden. Krijg je klachten die passen bij het coronavirus? Laat je dan altijd testen.

Meer veelgestelde vragen over corona >