11 mrt 2021 Verhuurders coulant, maar proefproces toch wenselijk

Het is fantastisch dat kappers weer aan het werk zijn, maar dat betekent niet dat alle financiële problemen opgelost zijn. Het moeten betalen van huur tijdens de tweede lock down is een blok aan het been van veel kappers, want de steunmaatregelen voor deze periode zijn vaak niet toereikend (De ANKO knokt nog steeds voor verbetering hiervan). Gelukkig hebben veel leden gebruik gemaakt van onze voorbeeldbrief om met hun verhuurder in gesprek te komen over aanpassing van de huur tijdens de lock down.

Verhuurders coulant, maar proefproces toch wenselijk

De ANKO Ledenservice, onze juristen Inge Bruinsma en Pieter Holtrigter en adviseur lokale belangenbehartiging Harrie Jager hebben diverse leden ondersteund wiens verhuurder tegenstribbelden. Ook werden enkele zaken doorgezet naar medewerkers van rechtsbijstandverzekeringen.

Korting

Gelukkig waren in veel gevallen verhuurders bereid tot het maken van betalingsafspraken. Dat ging dan meestal om uitstel na heropening, gevolgd door een betalingsregeling. Soms ook kwam het door een daadwerkelijk huurkorting van wel 50%, waarbij huurder en verhuurder de lasten van de gedwongen sluiting dus eerlijk deelden. Eén ondernemer die we juridisch hebben begeleid kreeg na de eerste brief die door onze jurist werd opgesteld zelfs huurkorting over beide lock down periodes!

Proefproces

Die bereidheid om tot korting te komen kwam ook naar voren in een aantal uitspraken in rechtszaken in andere branches, zoals de horeca. Toch is deze korting geen vanzelfsprekend recht: in huurcontracten en de huurwet is dit niet vastgelegd. Het liefst zou de ANKO dan ook een uitspraak van een rechter krijgen in een (proef)proces waarin het specifiek gaat om een kapsalon. Met zo’n uitspraak staan we een stuk sterker!

Oproep

Daarom roepen we leden die nog in conflict zijn met hun verhuurder, om zich te melden bij de ANKO. Was jij voor de lock down een voorbeeldige huurder en heb je aantoonbaar omzetverlies geleden? En kom je er niet uit met je verhuurder? Neem dan contact op met de ANKO Ledenservice, dan bekijken we samen of er nog kansen liggen voor een (betere) huurdeal.